Třeboň a Třeboňsko - turistické informace

Z Lišova k Žižkovu Dubu

Lišov – Hůrky 3 km – rozcestí Hůrky 5,5 km – Žižkův dub 6,5 km – Velechvín 9,5 km – rozcestí Pod Vlčí jámou 11,5 km – Lišov 15 km

Nenáročný výlet krásnými lesy na Lišovsku vede k památnému dubu, u kterého údajně Jan Žižka spřádal své plány.

Na kole kolem Lišova

Trasa vede po silnicích a pohodlných cestách. Přímo z náměstí v Lišově nás povede červená turistická značka po silnici směrem na Lomnici nad Lužnicí.

Pohodlná komunikace prochází otevřeným terénem a skýtá pohled na mírně zvlněnou krajinu Lišovska. Silnice nás přivádí do vsi Hůrky, kde si můžeme prohlédnout kapli z r. 1868 a pomník padlým z r. 1923.

Červená značka ovšem nevede až do vsi, ale odbočuje vlevo k Hůreckému potoku. Ten překračujeme v levotočivé zatáčce vedlejší zpevněnou komunikací přímo ven ze vsi.

Přicházíme k vidlicovitému rozcestí a zatočíme mírně vpravo. Dospějeme ke hrázi malebného rybníka Dolní Pohoř. Za hrází na rozcestí zvolíme žlutou turistickou značku. Uhneme doleva po pěšině, míjíme jednoduchou lavičku a ohniště, po naší levé ruce se blýská hladina rybníka. Stále po žluté dospějeme na rozcestí Hůrky.

Pokračujeme po zelené značce po lesní silničce vysokým lesem. Asi po kilometru nás významová odbočka pošle doleva – jdeme kus po staré hrázi dávno vypuštěného a zarostlého rybníka.

Ze širší cesty odbočíme na trochu tajemnou pěšinu, vedoucí hustším lesem, až dorazíme na místo, kterému kralují divoce pokroucené staré větve mohutného Žižkova dubu. Na kmeni je připevněná tabulka s údajnou citací z Popravčí knihy rožmberské. Právě tady se v letech 1408 – 1409 Jan Žižka z Trocnova setkával se svým bratrem Jaroslavem, několika zemany a prostými lapky, aby se domlouvali na způsobu záškodnické války proti mocným Rožmberkům.

Vracíme se zpátky na zelenou značku a pokračujeme k výraznému rozcestí lesních cest. Dáme se vlevo a po pár krocích z pevné cesty odbočíme vlevo na užší cestu, která nás vyvádí z lesa. Otevřeným terénem dorazíme k silnici do Velechvína – do středu vsi uhýbáme vlevo po zelené a modré značce . Scházíme po svažité návsi, na níž stojí novobarokní kaple sv. Floriána s věžičkou z 1. poloviny 19. století, povšimneme si i několika lidových statků (např. čp. 3 z roku 1822) a v dolní části i hezky opravené kovárny.

Zelená  značka uhýbá vpravo, my se však držíme modré, sledujeme pohodlnou cestu přes Hůrecký potok a dál k lesu k rozcestí Pod Vlčí jámou – na pár kroků jsme se přiblížili k okruhu Mojským lesem. Vpravo nad námi vystupuje zalesněný vrch Vávra. Zatáčíme vpravo po lesní cestičce, míjíme vrch Vlčí jáma (542 m n. m.) a pokračujeme po okraji louky ke kopci Čankov, odkud se otvírá daleký výhled do Třeboňské pánve.

Uhýbáme podél plotu vpravo a kamenitou cestou kolem pěkných novostaveb rodinných domků přicházíme zpět do Lišova.