Třeboň a Třeboňsko - turistické informace

ANIFILM 2014 představuje program - TZ

Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM 05 Třeboň 6. – 11. května 2014 vydal 9. 4. tiskovou zprávu, v které představuje svůj program. 

ANIFILM 2014 představuje svůj program

6. – 11. května 2014, Třeboň

ANIFILM 05Jihočeská Třeboň letos opět bude hostit ve dnech 6. – 11. května Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM, který zase představí to nejlepší z domácí i zahraniční animované tvorby. Jako vždy nejaktuálnější trendy uvidí diváci ve filmech z mezinárodních soutěží, které se letos vedle soutěží celovečerních a krátkých filmů rozrostly i o mezinárodní soutěž filmů studentských.

Nesoutěžní část festivalu přináší retrospektivy významných osobností, kurátorské výběry, prezentace a přehlídky současné filmové a televizní tvorby pro dospělé i dětské diváky. ANIFILM diváky seznámí s totální animací a s oblíbenými filmy Sylvaina Chometa, svou tvorbu osobně uvede nejen legendární animátorka Caroline Leaf, ale i Pavel Koutský. Režisér Haiang Wang představí nezávislou čínskou tvorbu a také se diváci můžou těšit na půlnoční filmová překvapení, evropské filmy nominované na cenu Cartoon d´Or nebo přehlídku loňských nejúspěšnějších „celovečeráků“. Ulice Třeboně ožijí projekcemi na náměstí a program Animace ve veřejném prostoru vdechne život i dalším místům.

Nedílnou součástí je také speciální program zahrnující četné přednášky, rozhovory s tvůrci, panelové diskuse a workshopy, jak pro laickou, tak odbornou veřejnost. V doprovodném programu pak mohou návštěvníci vybírat z nejrůznějších výstav, koncertů či představení pro děti.

Celovečerní soutěžní filmy na Anifilm dorazily z celého světa

Z nebývale široké konkurence se do mezinárodní soutěže celovečerních filmů probojovalo celkem 10 titulů. Ve výběru, který čítá pět filmů pro dospělé a pět pro děti, najdeme dva tituly z Brazílie: dětský a poetický Chlapec a svět (O Menino e o Mundo) a animovanou komedii Sbornia (Até Que A Sbornia Nos Separe). Do soutěže se dále probojoval snímek Cheatin´ představitele americké nezávislé animace Billa Plymptona a příspěvek ze slavného francouzského studia Folimage Teta Hilda! (Tante Hilda!).

O přízeň mezinárodní poroty se budou ucházet také dva domácí tituly. Husiti Pavla Koutského soutěží v kategorii filmů pro dospělé a Čtyřlístek Michala Žabky je určený dětem.

Festivalová soutěž by ale neměla uniknout všem anime fandům, soutěžit bude totiž i legendární Hayao Miyazaki se svým posledním titulem Zvedá se vítr (The Wind Rises). Další příspěvek pochází z Estonska a ve výběru zastupuje loutkovou animaci. Jedná se o groteskní muzikál Líza Citrónová a Marocký Pomeranč: zrychlená lovestory (Lisa Limone and Maroc Orange, a Rapid Love Story). Dětskou soutěž dále doplní poutavý Měsíčňan (Jean de la Lune) a tu pro dospělé diváky pak adaptace komiksu Barva pleti: medová (Approved for Adoption), která balancuje na hranici autobiografického dokumentu.

Na Anifilmu soutěží také krátké a studentské filmy

Letošní výběr krátkých a studentských filmů je pestrý a zahrnuje škálu technik, zemí i narativních postupů. Zastoupeni jsou přitom známí tvůrci jako Bill Plympton s filmem Drunker Than a Skunk, Theodor Ushev se sugestivním snímkem Gloria Victoria či extravagantní autor Rosto se surrealistickým dílem Lonely Bones. Z české tvorby se můžeme těšit na premiérové uvedení zbrusu nového filmu Chrrrrrrrrrrrrrrr Jaromíra Plachého či na japonsko-český, lehce hororový projekt legendárního Jiřího Barty Sněžná žena.

Zastoupeni jsou také mladí autoři, kteří přinášejí nový styl či poetiku a možná se na Anifilmu dočkají svého „objevení“. Celkově vydal letošní výběr na čtyři pásma krátkých filmů a tři pásma studentských, přičemž i soutěž studentských filmů představuje různorodá díla. Do finálního výběru se dostaly přední filmové, především evropské školy.

Sylvain Chomet pro Anifilm vybral filmy, které ho nejvíce oslovily

V letošním roce představí Anifilm divákům kurátorský výběr filmů, který sestavil režisér Sylvain Chomet, jehož na Oscara nominované Trio z Belleville zvítězilo ve své době i v Třeboni. Chomet, který je rovněž autorem celovečerního Iluzionisty a působil kromě Francie i ve Velké Británii a Kanadě, zařadil snímky, které jsou pro něj klíčové a ovlivnily jeho autorský přístup k filmu, inspirovaly ho nebo ho prostě zaujaly svou technikou či jinými aspekty.

Jeho výběr zahrnuje například ve své době opravdu překvapivý počin Nicka Parka Pohodlíčko. „Tento film mě vlastně povzbudil, abych se animaci věnoval,“ uvedl Chomet. „Je to můj nejoblíbenější Parkův film. Nejen že je dobře udělaný, ale je i skvěle napsaný.“ Na snímku Paula Driessena David se Chometovi zase líbí, jak autor dokázal z minima prostředků docílit opravdu vynikajícího výsledku.

Chometovy Pohledy zahrnují i britské filmy. „Britové mají velmi dobrý smysl pro timing, který je v animaci opravdu důležitý, a umí napsat skvělé dialogy,“ uvedl. Jako zástupce odlišné techniky než je ta, které se sám věnuje, vybral film Street of Crocodiles bratrů Quayů. Na snímku, jehož tvůrci se hrdě hlásí k surrealistickému stylu Jana Švankmajera, obdivuje nejen mix loutek a dalších objektů, ale i skvělou hudbu. Jedním z nejlépe animovaných filmů všech dob je ale pro Chometa snímek Muž, který sázel stromy nedávno zesnulého Frédérica Backa. „Sám mám stromy opravdu rád a s jejich kácením nesouhlasím,“ u­vedl.

Profil: Anifilm představuje Carolinu Leaf a její neobyčejné filmy

Caroline Leaf patří mezi jednu z nejpozoruhod­nějších žen animovaného filmu. Její filmy mají silný emocionální nádech, bravurní, často totální animaci a jedinečnou výtvarnou podobu. Pracovala nejrůznějšími technikami animace, od animace písku svíceného zespodu, přes animaci barvy na skle, po vyškrabávání přímo do filmové suroviny.

Za své filmy získala mnoho ocenění, včetně nominace na Oscara. Filmy Caroline Leaf výrazně obohatily tradici umělecké a řemeslné animace, která se úspěšně rozvíjela v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století v Kanadě a v USA. Přestože vytvořila jen několik filmů, stala se průkopnicí nových estetických a technických přístupů k animaci zaměřené na příběh.

První film Caroline Leaf Sand, or Peter and the Wolf, který vznikl během jejího studia na Harvardu, okamžitě odhalil její talent v oblasti tzv. direct animation, precizní a prchavé techniky s okouzlujícími výsledky, která nevyužívá pozadí a namísto toho tvoří pomocí tvarování písku na skle. Pohyb, postava a okolí se v jejích filmech spojují v jedinečný styl. Film Street, namalovaný přímo na skleněnou desku, přesvědčivě evokuje poválečnou čtvrť činžovních domů z pohledu dospívajícího chlapce.

Umění Leafové v oblasti literární adaptace dosáhlo dalšího vrcholu ve filmu The Metamorphosis of Mr. Samsa, výstižné adaptaci Kafkovy Proměny, která byla ideálním materiálem pro logiku měnících se tvarů její animace. Pozoruhodným vybočením z její tvorby byl jeden z jejích nejtemnějších a nejdojemnějších filmů Two Sisters z roku 1990.

Cartoon d´Or

Úplně poprvé letos Anifilm uvede užší výběr nominovaných filmů na prestižní cenu Cartoon d´Or. Je to panevropská cena udělovaná od roku 1991 pro nejlepší krátký animovaný film roku. Cartoon European Association of Animation Film ji s podporou programu MEDIA uděluje nejlepším snímkům, které zvítězily na předních evropských festivalech. Porota mezinárodních expertů a expertek vybere každý rok z této skupiny šest finalistů a určí vítěze.

Cartoon d´Or je udělována vždy v září v rámci Cartoon fóra, zaměřeného na koprodukci, financování a distribuci evropské animace pro televizní stanice a nová média. Součástí přehlídky filmů bude samozřejmě také vítězný snímek Head over Heels režiséra Timothy Reckarta z Velké Británie.

Anifilm představuje totální animaci, specifickou techniku animovaného filmu

V roce 2014 bude část programu Anifilmu věnována specifické technice animovaného filmu, a to totální animaci. Vymezení totální animace vychází z technologického zpracování kresby či malby animované v jedné vrstvě. Pro každou novou fázi obrazu vznikne originální, zcela nový obraz.

Esteticky se totální animace vyznačuje stálými proměnami, průlety prostorem a mezi stěžejní vyjadřovací prostředky patří metamorfózy. Animuje se takto často kresba nebo také malba na prosvětlené ploše. Festivalový program bude protnut jak filmovou tvorbou, workshopy stěžejních tvůrců tak i přednáškami k tomuto tématu.

Prvním, kdo se v českém prostředí touto technikou zabýval, byl Igor Ševčík (1951 – 2003), dnes zcela zapomenutý autor. Anifilm uvede jeho retrospektivu. Reprezentativní průřez svou tvorbou uvede režisér Pavel Koutský, který je významným představitelem totální animace.

Nezávislá čínská tvorba

Pátý ročník Anifilmu nabídne pohled na nezávislou čínskou animaci, která si v poslední době získává stále větší respekt v okruhu světových festivalů i galerií. Vzniká uvnitř i vně Čínské lidové republiky a vyznačuje se závažnými tématy, ale i formálně vybočujícími experimenty, které zprostředkovává pomocí rozličných metafor i animačních technik.

Program se zaměřuje na práce nové generace cílevědomých čínských filmařů a výtvarníků, kteří se silně prosazují v průběhu posledních dvou desetiletí. Jsou to téměř výhradně mladí filmaři, narození po kulturní revoluci a někteří dokonce po demonstracích na náměstí Nebeského klidu. Jeden z čelních představitelů, režisér Haiang Wang, který soutěží se svými krátkými filmy po celém světě, zasedne v mezinárodní porotě.

Kurátorské pásmo festivalu reflektující současnou novou vlnu v čínské animaci, ve kterém budou i Wangovy snímky, na festivalu režisér osobně uvede a pohovoří o situaci mezi těmito umělci. Z dalších autorů můžeme jmenovat například celosvětově oceňovaného režiséra Lei Lei či Sun Xuna, jednoho z nejuznávanějších vizuálních umělců současné čínské scény, jehož díla často nesou politicky kritické významy.

Anifilm bilancuje rok 2013 – za podpory příšerek i padouchů

Tradičním programem Anifilmu je Bilance, která představuje úspěšné animované filmy uvedené v předchozím roce do kin. A tak i letos si návštěvníci festivalu budou moci připomenout jak ty nejnavštěvovanější trháky, tak i celovečerní filmy, které patří mezi kritiky oceňovanou animovanou tvorbu.

Děti, mládež i jejich rodiče budou znovu prožívat příběh napraveného největšího zlosyna Gru zachraňujícího s pomocí Mimoňů a adoptovaných holčiček nic menšího než celý svět ve filmu Já, padouch 2, podobný úkol má i středověký teenager v příběhu Justin: Jak se stát rytířem, jen musí spasit „pouhé“ království.

Téměř apokalyptický rozměr má válka dvou mravenišť, která se odehrává na lesním paloučku a nese výmluvný název Mrňouskové: Údolí ztracených mravenců. Tento francouzský film vznikl podle populární televizní série stejně jako další francouzský snímek Oggy a škodíci, kde se střetávají kocour Oggy a tři švábi. Jejich boj je tak drsný, že nějaká šarvátka mezi dobrem a zlem je proti tomu úplné prd. Naštěstí ne všechny příběhy jsou o záchraně světa či nějaké jeho části nebo o nelítostných soubojích na život a na smrt.

Film O myšce a medvědovi nám dokáže, že přátelství může být i velmi neobvyklé a možná o to pevnější, Croodsovi zase odvypráví příběh první pravěké rodiny na světě a navštívíme i Univerzitu pro příšerky, kde se dozvíme, jak začínali bubáci Mike Wazowski a James P. Sullivan svou monstrózní kariéru. Bilance představí i dva filmy, které se od předchozích titulů něčím liší.

Futurologický kongres režiséra Ari Folmana podle sci-fi povídky Stanisława Lema je totiž spíše pro dospělého diváka, zatímco film Koralína a svět za tajnými dveřmi zase od ostatních filmů Bilance odlišuje rok premiéry – tento snímek z roku 2009 připomínáme v souvislosti s programem věnovaným tvorbě významného amerického animačního studia LAIKA, které se na letošním Anifilmu také představí.

Do kina i o půlnoci

I letos připravili dramaturgové Anifilmu program pro diváky, kteří se nebojí svérázných, provokativních filmů a zároveň mají energii dorazit do kina i v pozdních nočních hodinách. V rámci Půlnoční animace promítne festival dva bloky krátkých filmů a jeden film celovečerní, přičemž krátkometrážní snímky představí současnou tvorbu z různých zemí.

Část filmů je laděná hororově. Někdy si tvůrci s žánrem pohrávají a balancují na hraně grotesky, jako je tomu například ve snímku Zombirama, jindy zase budují ponurou atmosféru a napětí, jako ve filmu Strange Fruit. Naturalisticky odpudivý je například loutkový film Canis, který možná leckteré diváky vyděsí svou syrovostí. Další část půlnočních filmů zobrazuje provokativním či v určitém smyslu nevybíravým způsobem erotické situace (Sloppy Seconds, Fol´Amor) nebo (nejen) lidskou sexualitu.

Ostatní filmy pak přináší obskurní, nezařaditelné příběhy. Jeden z večerů pak bude věnovaný celovečernímu, osmdesátiminutovému filmu Felidae z roku 1994. Snímek, který režíroval Michael Schaack, pochází z Německa a řadí se k žánru neo-noir. Příběh se točí kolem domácího kocoura Francise, který se se svým majitelem přestěhuje do opuštěného domu v místě sériových kočičích vražd.

Animo TV – program především pro děti

Letošní Anifilm opět nabídne nejen bohatý, ale i pestrý program pro děti. Děti se mohou těšit na novou večerníčkovou tvorbu České televize, kterou zastoupí Tarbíci, Štaflík a Špagetka, Bílá paní na hlídání, Králík Fiala, To si piš, je to myš!, Chaloupka na vršku a O skřítku Racochejlovi.

Dále děti uvidí v samostatném pásmu Nejmenšího slona na světě, animovaný večerníček Libora Pixy, který svůj seriál přijede na Anifilm osobně prezentovat a dětem ukáže, jak vznikal.

Dalším programem bude projekce doposud nevysílaných, zcela nových klipů ze série Marii Procházkové Děti kreslí písničky, opět za osobní účasti autorky. Téma festivalu „Totální animace“ se odrazí i v dětském programu, a to v pásmu** Pavel Koutský dětem** (filmy Do pohádky, Doktor Animo a Halali).

Nejmenším divákům budou také určena pásma animovaných pohádek Výpravy (nejen) do dětské fantazie“, která přinesou výběr ze současné či v nedávné době premiérované krátkometrážní tvorby, a také projekce českých studentských filmů, věnovaných dětem. V rámci tohoto programu děti uvidí technologicky rozmanité a nápaditě pojaté filmy Brumlik a Animuk, Malý Costeau, Kuchyňské pohádky, Nový druh, Cizinec a Mythopolis.

Finské loutky na třeboňském zámku

Retrospektivní výstava finské loutkové tvorby s názvem Jak se loutkový film dostal do Finska? připomene, že finský animovaný film letos oslaví stoleté výročí. Výstava ukáže originální historické loutky z filmů legendární finské režisérky Mony Leo a především představí současné finské loutkové filmy a jejich autory.

V zámecké galerii své loutky předvedou studenti katedry animovaného filmu z Vysoké školy vizuálního umění v Turku, další exponáty pochází ze studia Indie Films, které patří k nejzajímavějším nezávislým producentským firmám ve Finsku, výstavu doplní také loutky mladých autorek Tatu Pohjavirty a Anny Savitie s ukázkami z mezinárodních workshopů loutkového filmu.

Závěrečná část výstavy bude patřit prezentaci filmového družstva Camera Cagliostro, nejstaršího finsko-českého podniku na tuzemském trhu, které vystaví nové dekorace z mezinárodního projektu BabyBox.

Výstava Česká totální animace

Totální animaci bude věnována také jedna z výstav, která nese název Česká totální animace a prezentuje „totální“ tvorbu tuzemských autorů. Stěžejní část výstavy se bude věnovat Igoru Ševčíkovi a Pavlu Koutskému, jejichž tvorba nejlépe charakterizuje českou totální animaci v kresleném provedení.

Představena bude také tvorba mladší generace filmařů a filmařek, která v této technice nalezla cestu k vyjádření. Budou to kresby či reprodukce maleb Michaely Pavlátové, Galiny Miklínové, Lucie Sunkové či Noro Držiaka. Cílem výstavy je pomocí originálních kreseb – artefaktů, které byly využity při snímání filmů, návštěvníkům zprostředkovat pocit z totálně animovaného obrazu.

Animace ve veřejném prostoru

Součástí festivalu budou také dvě noční projekční instalace – tzv. Animace ve veřejném prostoru. Autorem námětu a jejich spolutvůrcem je výtvarník, animátor a režisér Martin Búřil.

Jedna z animací bude po tři dny po večerní projekci na náměstí zdobit štít hotelu u Bílého koníčka. Dalších deset českých výtvarníků pod vedením Martina Búřila vytvoří celonoční projekci v uličce Petra Voka.

Game Day – novinky z herní tvorby

Program je zaměřený na prezentaci české i zahraniční nezávislé herní tvorby a interaktivních projektů. Náplní jsou přednášky herních tvůrců, projekce autorského hraní a ukázky nejzajímavějších projektů, které je možné si na místě přímo vyzkoušet. Cílem je představit výtvarně zajímavé projekty a poukázat na budoucí možnosti spolupráce mezi profesionály napříč různými oblastmi animace.

Dílny animace pro děti

Dílny animace jsou již tradiční a velmi oblíbené animační a výtvarné workshopy pro děti, které mají možnost natočit svůj vlastní animovaný film. Lektory dílen animace jsou zkušení tvůrci, pedagogové a studenti filmových škol.

Anifilm nejsou jen filmy, aneb bohatý doprovodný program pro malé i velké

Festival bude slavnostně zahájen 6. května v 19:00 v Divadle J. K. Tyla. Diváky večerem tradičně provedou herci Perla Kotmelová a Tomáš Měcháček. Letos v rámci večera uvidíme pískovou animaci naživo přenášenou na plátno, finskou kapelu Scandinative s Hannou Rajakangas a také akrobatku z Cirku La Putyka, který pak bude hlavní atrakcí závěrečného večera 10. května v KD Roháč. Cirk La Putyka během vyhlašování vítězů a předávání cen předvede nejlepší akrobatické kousky ze svých nejznámějších představení.

Fotografie z filmů a plakát festivalu jsou ke stažení na: www.anifilm.cz.

Komentáře
Celkem 2 komentáře, poslední přidán 11.04. 2014 22:32

Reagovat na příspěvek:

Kateřina | 11.04. 2014 20:04

Dobrý den, chtěla bych se zeptat kdy a kde bude zveřejněný přesný program na ANIFILM 2014? Děkuji za odpověď

(neveřejný údaj)

Kateřina 11.04. 2014 20:30 Odpovědět
Dobrý den, chtěla bych se zeptat kdy a kde bude zveřejněný přesný program na ANIFILM 2014? Děkuji za odpověď
Marie Košinová 11.04. 2014 22:32 Odpovědět
Dobrý den. Jakmile bude program Anifilmu kompletní, uvedeme jej jako mediální pratneři festivalu ihned na našem webu. Sledujte Třeboňsko.cz!

Konec výpisu článku ANIFILM 2014 představuje program - TZ, id: 9230 , rubrika: Kultura a sport
Kategorie: , zveřejněn: 10.04.2014